Coop Records

Kund:
Coop Gotland

När vi gjorde det:
2021 mars - april

Vad vi gjort:
Idé/strategi
Art direction
Film
Medieoptimering
PR

I anslutning till fiskdisken på Stora Coop i Visby började Martin Kristensson sälja skivor under avdelningsnamnet Coop Records. Huvudsakligen inom genrer som Black metal, Psyche och Madchester. Sortimentet utökades successivt med böcker, egenhändigt producerad merch, och även ett eget skivbolag. I och med den kult-status som verksamheten snabbt fick, även långt utanför landets gränser, så beslöt man att öppna en e-handelsbutik våren 2021. Men då verksamheten, milt sagt, låg utanför det normala Coop-sortimentet så var resurserna för att kommunicera e-handelssatsningen blygsamma.

Den strategi som KNAK föreslog var att använda målgruppen som marknadsförare. Och genom att producera tre korta obskyra filmer och sprida dem på sociala medier, till ”rätt” målgrupp, så tog nyheten rask fart och försäljningen i takt med den.

Om i Visby gör ett besök - väl värt en omväg.

Föregående
Föregående

Hur doftar en filmklassiker? - Stiftelsen Bergmancenter

Nästa
Nästa

Allvarligt talat - HSB Stockholm